چاپ و بسته بندی

ارتباط با پشتیبانی شرکت فراهنرنوین

ساختار پایه چاپ و بسته بندی

در ساختار چاپ و بسته بندی که الزاما یکی از موارد آن جعبه می باشد ما انواع ساختار پایه ای را برای جعبه های تاشو داریم که اینجا چندین مورد ازاین نوع ساختار را با تصویر به نمایش گذاشته ایم.

نقشه جعبه گسترده با ابعاد جعبه
این تصویر نقشه‌ای از یک جعبه با ابعاد گسترده را نمایش می‌دهد.

ابعاد و زوایای بالا صرفا جهت نمونه ارائه گردیده و میتواند تغییر کند.

جعبه گسترده با مشخص شدن ساید جعبه
این تصویر نقشه‌ای از یک جعبه با ابعاد گسترده را نمایش می‌دهد که سمت جعبه نیز به نمایش گذاشته شده است.

خط چین ها حد چاپ را نشان می دهد و نقاط داره ممتد (…..) قسمت چسب خور جعبه را نشان می دهد.

انواع ساختار پایه برای جعبه های تاشو

در ساختار های پاییه ای چاپ و بسته بندی بر اساس استاندارد سازی های بین المللی ساختار های استاندار اروپایی بوجود آمدند که تمامی آنها در نرم افزار های چاپ و بسته بندی و جعبه سازی به صورت کامل آمده است. از این دسته میتوان به اشکال زیر اشاره کرد.

6 عدد ساختار پایه برای جعبه‌های تاشو در چاپ و بسته بندی
تصویر نمایش دهنده شش عدد ساختار پایه مورد استفاده برای ساخت جعبه‌های تاشو در چاپ و بسته بندی است.

در عکس بعدی برای نمایش ساختار پایه برای جعبه های تاشو از نقشه های متنوع دیگری استفاده کرده ایم که دارای زائده فوقانی می باشند.

پایه برای جعبه های تاشو2 scaled

چاپ و بسته بندی

چاپ و بسته‌ بندی، فرآیندی است که در آن محصولاتی که توسط تولید کننده تولید شده‌اند را به وسیله انواع بسته ‌بندی مناسب به بازار عرضه میکنند. این فرآیند برای حفظ امنیت، قابلیت حمل و نقل، نگهداری و فروش بهتر محصولات بسیار مهم است.
در فرآیند چاپ، اطلاعات مربوط به محصول مانند نام، برند، تاریخ انقضا، قیمت و دیگر جزئیات روی بسته ‌بندی چاپ می‌شود. این اطلاعات می‌توانند به صورت دستی یا با استفاده از تجهیزات چاپ اتوماتیک اعمال شوند.
در مرحله بسته ‌بندی، محصولات در بسته ‌های مناسب قرار داده می‌شوند تا از صدمات فیزیکی و آسیب‌های احتمالی در طول حمل و نقل محافظت شوند. جنس بسته ‌بندی ممکن است شامل کارتن، کیسه، بطری، شیشه و غیره باشد. هدف از بسته بندی علاوه بر حفاظت از محصول، ظاهر و جذابیت بسته ‌بندی نیز برای جذب مشتریان مهم است.

تصویر چهار محصول برای نمایش چاپ و بسته بندی
در این تصویر، چهار محصول مختلف برای نمایش و معرفی فرآیند چاپ و بسته بندی نمایش داده شده است.

سه اقدام اساسی که حین بسته بندی محصول باید مورد توجه قرار گیرد شامل:

– ایجاد جذابیت بصری: بسته ‌بندی باید جذاب و زیبا باشد تا توجه مشتریان را به خود جلب کند. رنگ ‌های جذاب، طرح‌ های منحصر به فرد و استفاده از نوشتار مناسب می‌تواند به بالارفتن فروش شما کمک کند.
– حفاظت از محصول: بسته ‌بندی باید محصول را از آسیب‌هایی مانند ضربه، خراش، شکستگی و غیره محافظت کند. در حالی که باید از حجم و وزن زیاد بسته ‌بندی نیز خودداری گردد تا هزینه حمل و نقل کاهش یابد.
– ارائه اطلاعات مفید: بسته‌ بندی باید شامل اطلاعات مفیدی در مورد محصول شما باشد، اطلاعاتی مانند نام محصول، ترکیبات، محتویات، تاریخ انقضا، وزن، حجم و غیره. این اطلاعات به مشتریان کمک می‌کند تا تصمیم به خرید بهتری بگیرند و به شما در بازاریابی و فروش محصول کمک می‌کند.

تصویر دو محصول برای نمایش چاپ و بسته بندی
در این تصویر، دو محصول مختلف برای نمایش و معرفی فرآیند چاپ و بسته بندی نمایش داده شده است.

اقدامات لازم جهت ایجاد جذابیت بصری در چاپ و بسته‌ بندی

1- رنگ: انتخاب رنگ‌ های جذاب و متناسب با محتوا و محصول مورد نظر می‌تواند جذابیت بصری را بالا ببرد. بهتر است از رنگ ‌هایی استفاده نمود تا همبستگی بیشتری با نوع محصول داشته باشد. همچنین در عین حال باید توجه ویژه ای به تعادل رنگی و هماهنگی با سایر عناصر داشت.
2- طرح ‌بندی: طرح ‌بندی مناسب و جذاب می‌تواند برای جذب مشتری بسیار موثر باشد. باید به اندازه کافی خلاق، به‌روز و همچنین به اندازه کافی ساده باشد تا بتواند محصول را به خوبی بیان کند.
3- فونت: انتخاب فونت مناسب و جذاب می‌تواند برای جذابیت بصری محصول بسیار تاثیرگذار باشد. باید فونت را به گونه‌ای انتخاب کرد که با محتوا و طرح ‌بندی محصول هماهنگی ایجاد کند.
4- تصاویر و گرافیک‌: استفاده از تصاویر و گرافیک‌ جذاب و متناسب با محصول می‌تواند جذابیت بصری را بالا ببرد. باید به اندازه کافی خلاق و در عین حال با محتوای محصول هماهنگ باشد.
5- جنس بسته‌ بندی: انتخاب جنس بسته ‌بندی مناسب می‌تواند برای جذابیت بصری بسیار موثر باشد.
باید جنس بسته‌ بندی را به گونه‌ای انتخاب کرد که با محتوای محصول و همچنین با هدف مورد نظر هماهنگ باشد. به‌عنوان مثال، برای محصولات شیک و لوکس، انتخاب بسته‌ بندی با جنس و طراحی خاص و با کیفیت می‌تواند برای جذابیت بصری تاثیرگذار باشد.

اقدامات لازم جهت حفاظت از محصول که باید در هنگام بسته بندی به آن توجه گردد

مبحث حفاظت از محصول یکی از مواردی است که در زمان چاپ و بسته ‌بندی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و به منظور اطمینان از سلامت و سالم بودن محصول در هنگام حمل و نقل و انتقال، باید از اقدامات لازم پیشگیرانه استفاده شود. برخی از اقدامات لازم به شرح زیر می‌باشند:
1- انتخاب بسته ‌بندی مناسب: باید از بسته ‌بندی مناسب و با کیفیت استفاده کرد تا بتواند در مقابل ضربه، شوک و لرزش مقاومت کند و از خرابی و خطرات ناشی از آن جلوگیری نماید.
2- استفاده از لایه‌های محافظ: میتوان از لایه‌ های محافظ مانند فوم جهت حفاظت از محصول استفاده نمود تا محصول در هنگام حمل و نقل و انتقال آسیبی نبیند.
3- برچسب ‌گذاری: باید برچسب ‌هایی را بر روی بسته ‌بندی اعمال کرد تا هنگام انتقال محصولات به آن ها توجه گردد و از خسارت های ناشی از بی توجهی به حداقل ممکن برسد. این برچسب ها می تواند شامل اطلاعاتی مانند نام محصول، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام و آدرس تولید کننده، وزن و حجم محصول و سایر اطلاعات مفید باشد.
4- حمل و نقل: باید از روش‌های مناسب برای حمل و نقل محصول با توجه به ماهیت آن استفاده نمود و دقت لازم را در انتقال آن مورد توجه قرار داد. برای این منظور می‌توان از جعبه‌های مقوایی با کیفیت و مناسب برای حمل و نقل استفاده کرد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری گردد.
5- ذخیره‌سازی: برای حفظ سلامت محصول، باید آن را در شرایط مناسب و مطابق با نوشتارهای روی بسته ‌بندی نگهداری کرد. برای مثال، ممکن است نیاز باشد که محصول را در محیط خشک و خنک نگهداری شود.
از این رو باید در حین چاپ و بسته بندی، نکات مربوط به محصول و نحوه نگهداری آن ارائه شود تا در زمان حمل و نقل و یا حتی نگهداری بعد از خرید مشتری مورد توجه قرار گیرد.

 

چاپ و بسته بندی محصولات مختلف صادراتی ایران

در حوزه چاپ و بسته بندی هرجا صحبت از نوع بسته بندی می شود، ابتدا مظروف آن مورد توجه قرار می گیرد، از کیفیت و نوع متریال تا انتخاب نوع قفل شو بسته به این موضوع است که دقیقا چه چیزی را قرار است در چه سطحی بسته بندی کنیم. در این مقاله سعی می کنیم انواع بسته بندی را برای محصولات مهم و مختلف صادراتی ایران تشریح نماییم.

  • چاپ و بسته بندی زعفران

چاپ و بسته بندی زعفران در خرده فروشی ها در انواع مختلف ظروف فلزی، شیشه ای، پلاستیک کریستالی، جعبه های مقوایی دارای پنجره (که معمولا چاپ و بسته بندی آن با کیفیت بالایی انجام می پذیرد.) انجام می شود. طرح روی این بسته بندی ها علاوه بر گل زعفران و پرچم های آن، شامل مواردی از جمله خاتم کاری، طلاکوب نام برند، طرح های سنتی ایرانی و… است. معمولا ظروف چاپ و بسته بندی زعفران دارای طرح های ساده ای با زمینه سفید یا بی رنگ هستند که می توان به صورت نوآورانه از طرح های فانتزی تر نیز جهت چاپ و بسته بندی زعفران استفاده کرد. مدلی از چاپ و بسته بندی که کمتر شرکتی از آن در صنعت زعفران استفاده کرده است. این نوع چاپ و بسته بندی بایستی علاوه بر فانتزی و جدید بودن حس ارزشمندی زعفران را بعنوان طلای سرخ را نیز به مشتری منتقل نماید.

  • چاپ و بسته بندی خرما

خرمای ایرانی محصولی با کیفیت و پرطرفدار است که متاسفانه به دلیل کم توجهی به چاپ و بسته بندی آن صادرات آن به طرز شایسته انجام نمی شود. کافی است سری به فروشگاه های لوکس کشور امارات بزنیم تا جذابیت ممکن برای چاپ و بسته بندی محصول خرما را دریابید و قیمت هایی که این محصول در بازارهای جهانی با آن سرو کار دارد را درک کنیم. در چاپ و بسته بندی خرما از رنگ های طلایی و قهوه ای و تصویر خرما استفاده می شود. جنس ظروف نیز در چاپ و بسته بندی خرما در کارهای لوکس فلزی یا مقوایی باکیفیت بالا و در سایر موارد مقوای پشت طوسی است که در گراماژ های مختلف بسته به کیفیت استفاده می شود.

  • چاپ و بسته بندی صیفی جات

دردو دهه اخیر محصولات صیفی در سبد کالای صادراتی ایرانی جایگاه ویژه ای یافته است. فلفل دلمه ای، بادمجان، گوجه و خیار در انواع کارتن و کارتن پلاست به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و روسیه صادر می شود و کیفیت چاپ و بسته بندی آن از الزامات اساسی صادرات بشمار می آید. در کارتن پلاست بدلیل دشواری و هزینه تمام شده چاپ سیلک، معمولا یک لیبل با کیفیت چاپ بالا روی بسته بندی کفی دری قرار می دهند تا گویای اطلاعات محصول باشد. در کارتن وضعیت به شکل دیگریست، دستگاه های فلکسو High Graphic  معمولا کارتن های قفل شو با استحکام بالا و چاپ دلنشین و زیبایی تولید می کنند و در رویه آن ازکاغذ ویرجین( به دلیل عدم جذب رطوبت ) استفاده می شود. چاپ و بسته بندی صیفی جات را در کارهای کارتن لمینتی نیز مشاهده می توان کرد که در سالهای اخیر قیمت آن افزایش چشمگیری داشته است. تصاویر روی کارتن معمولا شکل محتوی کارتن و اطلاعات مربوط به برند است. از کارتن های شبیه به کاغذ کادو (با طرح های کوچک تکرار شونده) در این صنعت کمتر استفاده شده است که القا کننده یک نگرش فانتزی به محصول است.

  • چاپ و بسته بندی خاویار

خاویار، این محصول منحصر بفرد ایرانی که بنام خاویار ایران، خاویار خزر یا کاسپین شناخته شده است، بعنوان یک محصول با ارزش غذایی بالا و گران بالطبع الزام به داشتن چاپ و بسته بندی ویژه است. آنچه که در حوزه چاپ و بسته بندی برای تولید کنندگان قدیمی این حوزه مطرح است مدیریت رنگ و یکسان بودن طیف رنگ بسته بندی در همه بچ ها به منظور اطمینان از اصالت کالا توسط مشتری می باشد. چاپ و بسته بندی محصول خاویار معمولا در قوطی فلزی کنسرو مانند در گرافیک هایی به شکل ماهی تولید کننده خاویار ارائه می شود که القاگر حس قدرت، ارزشمندی، قدمت و اصالت است.

  • چاپ و بسته بندی پسته

معروف است که آجیل و خشکبار ایرانی از لحاظ طعم و مزه منحصر بفرد است. بعنوان مثال پسته ایرانی در همه دنیا بویژه اروپا طرفداران خاص خود را دارد، از آنجا که چاپ و بسته بندی در بازار اروپا از لحاظ حفظ کیفیت محصول خوراکی، بهداشت، حمل آسان و بدون خرابی و زیبایی از اهمیت خاصی برخوردار است، چاپ و بسته بندی پسته بعنوان یک محصول استراتژیک اطمینان بخش یک فروش خوب در بازار اروپا خواهد بود. در حال حاضر اکثر تولید کنندگان از جعبه های فلزی برای بسته بندی این محصول استفاده می کنند ولی بدلیل ملاحظات محیط زیستی سختگیرانه در حوزه چاپ و بسته بندی در اروپا شاید در آینده نزدیک نیاز به ارسال پسته با بسته بندی لوکس مقوایی باشد، لذا توجه مسئولان این حوزه به طراحی بسته بندی های جایگزین چاپ و بسته بندی فعلی ضروری است.

  • چاپ و بسته بندی شیرینی جات

علی رغم شناخت کمتر مردم از صادرات شیرینی جات، شیرینی ایرانی بویژه در نوع خشک آن در دهه گذشته از حجم دلاری قابل توجهی در صادرات ایران برخوردار بوده است. ازین رو  چاپ و بسته بندی این محصول بیش از پیش آشکار گشته است. در صورتیکه به ترکیه و شهر استانبول سفر کنید و کیفیت بسته بندی باقلوای ترکی بویژه در برندهای مطرح آن را با شیرینی جات ایرانی مقایسه نمایید متوجه فاصله معنادار چاپ و بسته بندی شیرینی جات ایرانی (علی رغم کیفیت بالای آن) خواهید شد. علاوه بر چاپ و بسته بندی، طراحی گرافیک روی جعبه ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که الزام رعایت این نکات جهت رقابت پذیری محصولات ایرانی را بیش از پیش آشکار می سازد. هرچند برخی برندها از جعبه های فلزی با کیفیت برای صادرات محصولات شیرینی خود استفاده می کنند اما با اینکار قیمت تمام شده محصول خود را بالا می برند، لذا توجه به افزایش کیفیت فنی و دانشی مجتمع های تخصصی چاپ و بسته بندی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

در مجموع می توان گفت شایستگی کالای ایرانی با بسته بندی با کیفیت دو چندان می شود بنابرین یک عزم ملی با حمایت دولت در این خصوص بسیار باارزش است.